fredag 15 januari 2016

160114, Nyangshwe, Myanmar (Burma) - He Hoe, Myanmar (Burma) - Bagan, Myanmar (Burma)

Torsdag 160114, Indokina 50+
Plats: Bagan, Myanmar (Burma)
Hotell: Su Tine San Royal Place Hotel, Bagan

Buss Nyangshwe, Myanmar (Burma) - He Hoe, Myanmar (Burma), 23 km, totalt 5753 km.
Flyg He Hoe, Myanmar (Burma) - Bagan, Myanmar (Burma), 204 km, totalt 12544 km.

Flygbilden ljuger. Vi flög till Bagan via en mellanlandning i Mandalay, men det går jag inte in och ändrar nu.
Efter frukost idag gick vi en promenad i Nyaung Shwe som det väl egentligen heter. Här finns inte mycket till stadskärna. Staden domineras av en stor båtpark med båtar till Inlesjön. Det byggs rätt mycket här och om några år kommer staden att ha förändrats mycket. I det område vårt hotell ligger finns rätt många resturanger. Igår åt vi på Green Chili 300 m från hotellet. Vi åt lunch där idag också.
Annars har dagen ägnats åt transport. Buss tillbaka till Hehoe. Sedan ett 25 minutersskutt till Mandalay, sedan ett 20 minutersskutt till Bagan. 20 minuters transfer till hotellet som nog toppar listan vad gäller komfort, stil och utseende på hela resan. Vi var här strax före sju på kvällen. Stora rum, pool och en hel del utsmyckningar i korridorerna. På inrikesflyget hit läste jag om en fransk-asiatisk restaurang, Naratheinkha, som fick en positiv recension och som låg mindre än en kilometer från hotellet. Vi var 5 st somletade oss dit via gps. Maten där var bra men där fanns bara bord ute och fram emot nio blev det lite svalt även om det är varmare än i Nyaung Shwe. Nu är vi tillbaka på rummet och laddar för... tempelrundtur imorgon. Runt Bagan finns fler än 2000 tempel.