lördag 9 januari 2016

Plats: Bangkok
Hotell:
Bangkok, Thailand

Vi var båda mycket trötta efter gårdagen och efter dålig sömn på natt-tåget så vi var tidigt på hotellrummet. Jag orkade med några sidor i min e-bok innan jag fick släcka strax efter åtta. Vi sov mellan tio och elva timmar och det kändes behövligt. Ner för frukost strax innan åtta. Frukosten är helt OK här på Silom Village Inn. Te/kaffe, en korv, en baconskiva, fyra halvor rostat bröd, 2 stekta ägg/omelett, ett tredjedels glas färskpressad juice.
Efter frukost började vi dividera lite om hur mycket pengar som behövs i Myanmar. Våra flygskatter är redan betalda. RB rekommenderar 500-600 $ för Myanmar-delen. Låter lite mycket  för oss som redan gjort Indokina. Det ordnar sig nog. Myanmar skall vara ett kontantsamhälle. Kort fungerar nästan inte alls. Skall försöka uppdatera bloggen med data om detta.
Efter frukosten gick vi i sakta mak bort till Sala Daeng, en av de skytrainstationer som ligger rätt nära
hotellet. Vi köpte två st dagskort. De gäller till midnatt ikväll, kostnad 140 B. Började med att åka till ändhållplatsen Nationalstadion. Man har rätt bra utsikt från skytrain eftersom det går en bit uppe i luften. Vid Natinalstadion gick vi under spåren och satte oss på ett annat tåg som gick till andra ändhållplatsen på samma linje, Bang Wa. Vi åkte över floden Chao Praya och en bra bit till. Gick under spåren igen. Tåget som vi steg på bytte linje under färden och vi kom till ännu en ny ändstation, Mo Chit. På vägen passerade vi en station där det var en jättestor marknad, Chatuchak. Där skall finnas ca 6000 stånd och vara ca 100000 besökare/dag. Vi har sett marknader så det räcker. Vi kom också ihåg trängseln från igår på Royal Palace. Vi tog oss tillbaka till vår startstation, Sala Daeng och steg av för lite lunch. Från skytrain så såg vi en fin park, Lumphini Park som vi besökte efter lunchen. Lite som Slottsskogen i Göteborg faktiskt. En fin park med många träd som gav skugga i den all varmare solen. En och annan varan såg vi också.
Siten wunderground anger temperaturen i Bangkok till 32 grader, känns som 37. Luftfuktigheten är 60% så svetten lackar.
Nu är vi på rummet och skriver av oss. Ikväll kl 1920 är det pinkfest. Några nya som skall med till Burma tillkommer på den festen.
Transfer till flygplatsen är redan 0415 imorgon bitti. Skall jag gå direkt från pinkfesten eller sluta festa tidigt?