måndag 11 januari 2016

160110, Bangkok, Thailand - Yangon, Myanmar (Burma)

160110, Bangkok, Thailand - Yangon, Myanmar (Burma)
Söndag 160110, Indokina 50+
Plats: Yangon
Hotell: Grand United Hotel 21st Downtown, Yangon
http://sv.hotels.com/ho471484/hotel-grand-united-21st-downtown-yangon-burma/

Bangkok, Thailand - Yangon, Myanmar (Burma), 587 km, totalt flyg 11911 km

Idag var det ingen sovmorgon. Klockan ringde inte för jag gick upp innan dess kl 0330. Packning av toalettsaker och ner i recptionen strax efter fyr. Avfärd var bestämd till 0430 och jag undrade i mitt stilla sinne varför i jösse namn skall vi åka så tidigt när flyget går 0715.
När vi kom ut till gamla flygplatsen, Don Mueang, förstod vi direkt. Där var ett liv och ett kiv och ett enormt kaos. Väskorna röntgades direkt. Sedan stod vi i Air Asias incheckningskö länge, länge och den rörde sig inte ur fläcken. Jag var ett tag övertygad om att vi skulle missa flyget men bekymrade mig inte så mycket för det. Vi hade ju Göran K med oss.  Nåväl,så småningom lossnade det och allihop kom igenom incheckningen.
På denna resa har RB specialbiljetter på raderna 1-5 på flyget så att vi kan komma av flygplanet snabbt och stå först i kön vi immigration i Yangon. Det funkade bra. Alla växlade valuta på flygplatsen till hygglig kurs tror jag. Jag och M växlade 400$ och fick 434000 kyat för det.
På väg in till Yangon lite sedvanlig info om staden, närområdet och landet. Efter dålig sömn
var jag inte så mottaglig för någondera.
Vårt hotell i centrum har en takterass på nionde våningen med utsikt åt diverse håll. Efter lite slösittande och väntande där fick vi tillgång till de flesta av våra rum trots den tidiga  timmen på dagen. Ner på gatan och promenad i sakta mak till Sule Pagoda och Maha Bandola Garden, ett tempel och en park i närheten av hotellet.
Lunch åt vi på ett mycket lokalt ställe strax intill.

Vi låg lite före schema och hann med ett besök på Bogyoke marknad i Yangon. Den var stor. Myanmar är bland annat rikt på jade. På marknaden fanns många juvel- och smyckes affärer. 35 minuter stod jag ut på marknaden.
Efter marknaden taxi upp till en av Myanmars stora sevärdheter, Shwedagon Pagoda. Där någonstans tröt min ork. Jättefint tempel men det har blivit lite för mycket tempel senaste tiden. Taxi till hotellet, 20 sek, middag på takterassen och nu litet skrivande.
01 Sule Pagoda, Yangon
02 Maha Bandola Garden, Yangon
03 Streetfood, Yangon
04 Hundvalpar säljes. Fy för det. Inget utrymme för djuren
05 Bogyoke marknad, Yangon
06 Shwedagon Pagoda, Yangon, kanske världens finaste tempel
07 Vårt rum Grand United Hotel, Yangon
08 Vårt rum Grand United Hotel, Yangon

3 kommentarer:

  1. Mycket ni har sett o snart är er resa slut :(
    Min startar idag o det ska bli såå spännande. 2 mån på buss genom Afrika.
    Följer din blogg men vet inte när vi kommer att ha wifi nästa gång så det blir till att läsa i efterhand.
    Ha det så bra de sista dagarna också!! :)

    SvaraRadera
  2. Trevlig resa Bodil. Skriver du på någon blogg??

    SvaraRadera
  3. Spännande att läsa och att se bilderna. Här har det snöat hela natten och det var tö imorse så det var inte kul och nu behöver jag för min del inte mer snö. Lite avis på klimatet där ni är men det kanske är för varmt för mig.

    SvaraRadera