fredag 8 januari 2016

Hotell: Silom Village Inn
286/1 Silom Road, Silom, Bangkok
Bangkok, Thailand

Nong Khai, Thailand - Bangkok, Thailand, nattåg 624 km, totalt 5707 km.
På det här natttåget var underslafarna betydligt smalare än på det förra. Det rörde sig säkert om femton cm på var sida mittgången. På förra nattåget kunde två personer sitta i bredd utan problem. Här var det trängre. Kortgänget, 4 personer runt ett bord, satt nästan i knä på varandra. 15 cm mindre på varje sida ger en 30 cm bredare gång. Här fanns också lite anpassning till moderna resväskor med ett ordentligt bagageställ med jämna mellanrum i gången. Annars funkade det ungefär som förra gången. Man tog upp beställningar på mat drycker och frukost. Vi hade laddat med oss och hoppade över detta. Det är alkoholförbud på thailändska tåg så det gäller att dricka sin öl och vad det nu är diskret. Vid åttatiden börjar nedbäddningen. Det är inget man gör själv utan personal går runt och frågar om det är dags. När det är bäddat går det inte att sitta på underslafens platser så det finns inte så mycket mera att göra än att borsta tänderna, dra för draperierna, läsa lite och försöka sova.
Tåget avgick punkligt vid sjutiden på kvällen och anlände också punkligt på Bangkoks järnvägsstation kl 6 elva timmar senare. Kl 0450 blev vi purrade och uppmanade att gå upp. Resan var ganska så skakig och det var lite småkyligt i vagnen så det var tröjläge. Med ålderna rätt fick jag nedre slafen och när man dragit för draperiet blev det så varmt så jag kunde ta av mig tröjan. M i överslafen frös en del under natten.
Sverige har 1435 mm spårvid, här i Thailand är det 1000 mm. Kanske är det därför resan blir skakigare.
I Bangkok blev vi mötta av tre minibussar som körde oss till hotellet. En person, Hasse från Halmstad, har öppen hembiljett och hoppade av redan vid järnvägsstationen.
På hotellet hade vi trots den tidiga timmen fått mer än hälften av våra rum redan och vi grupperade oss därefter.
Vi blev sex som grupperade oss i vårt rum. Det är ju inga som helst problem att dela rum så när man rest tillsammans i sex veckor. Vi var så tacksamma att få rum överhuvudtaget.
Vi kom till hotellet 0630, fick tillgång till delade rum 0645 och några av oss hade köpt in sig på en tur i Bangkok som började 0745.
Snabba ryck. RBs hjälpreda i Bangkok promenerade ner med oss till floden och vi gjorde ungefär samma flodfärd som för två år sedan. Upp en bit i en biflod, mata fiskarna med lite bröd. Vi gjorde ett strandhugg och gick igenom både grönsaks och blomstermarknaden innan vi kom till Wat Pho, liggande buddhan. Trots den tidiga timmen var det mycket folk. När vi sedan fortsatte till Kungliga Palatset blev det jobbigt mycket folk. Jag har tittat på mina två år gamla bilder och på de bilderna
verkar det vara högst tiondelen så många människor där som det var idag. Då var vi där en lördag idag var det fredag och det var rätt ansträngande. På några ställen var det kinesiska turistsällskap som korsade vår väg och då gick det förbanne mig inte att ta sig igenom deras led. Olika kulturer Det är nog sista gången jag besöker Royal Palace! För mycket människor släpptes in!
Efter en flodfärd tillbaka pustade vi ut på en bakgata och åt en jättebra lunch på ett litet lokalt ställe.