söndag 3 januari 2016

160103, Luang Prabang, Laos

160103, Luang Prabang, Laos
Söndag 160103, Indokina 50+
Plats: Luang Prabang
Hotell:
Luang Prabang, Laos
Inget schema idag. Vid frukosten hörde vi att några ur gruppen hade varit nere på huvudgatan och sett munkarna imorse. Kanske gör vi det imorgon om vi hinner innan vi åker vidare. Efter frukost tog vi en promenad söderut, längs med Nam Kha floden. Vi gick till stället där Nam Kha och Mekong förenas.
Många fina villor finns det där nere. Längs vägen såg vi några hållplatser för e-buss. Vi gick in på ett guesthouse och köpte biljetter. 3000 kip styck. En av linjerna gör en rundtur och det passade bra. Den lilla e-bussen tar 6 personer. Turtätheten är var 10;e minut. När bussen kom hoppade en thailändsk familj från Bangkok på samtidigt som vi. Pappan pratade bra engelska och pekade ut några ställen för oss. Bland annat en lokal coffeshop som vi återvände till för en kopp svart kaffe och pesti, en sorts kaffebröd. Gott och trevligt. 12000 kip för oss två. Nu sitter vi med en elvaöl och skriver av oss lite.
M växlade in ytterligare 50$ idag. Jag köpte in mig på hälften och nu har vi nog tillräckligt för resten av dagarna i Laos.
En snabb tur in i vårt rum innan det var dags för lunch. På vårt strosande efter vår e-buss tur såg vi ett fint lunchställe på en bakgata som låg centralt. Jag tog anka i sötsur sås och en stor Beerlao (640 ml). Gott, men de enklare rätterna vi ätit tidigare har varit bättre. 60 sek för mig.
01 Laos variant av jeepney. 9 p får plats
02 Fina kvarter på väg ner mot udden
03 Nam Kha-floden till höger och Mekong förenas
04 Behaglig tur i e-buss i 12 km fart
05 Lokal coffeshop
06 Lokal coffeshop. Vi åt brödet mellan glasen
07 E-bussen
08 Fin bakgata i centrum

4 kommentarer:

  1. Ser ut att vara förhållandevis lite trafik. Kanske en synvilla. 12 km i timmen låter behagligt. här är kallt idag -14 och det ska förbli hela veckan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är mindre trafik här. Både i städerna och på transportsträckorna.

      Radera
  2. Vattenfallet från igår gillade jag skarpt. Fina bilder.
    Nu är ni bara borta 2 veckor till! Idag jobbar Rickard och jag och killarna är hemma. Jack ska till förskolan på torsdag igen efter sitt "jullov".
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vattenfallet var fint. När jag klättrade upp på höger sida var jag rädd för hur jag skulle komma ner. Tur att andra sidan var mycket lättare.

      Radera